vrijdag 19 november 2010

Bruce en de Maraboes

Alle hens aan dek bij de Gentse politie! Inspecteur Jacob Kroesmans is undercover bezig met een zaak over drugstrafiek. Tot hij spoorloos verdwijnt. Bovendien blijkt ook de dochter van een juwelier uit de stad te zijn ontvoerd. Na enkele dagen wordt duidelijk dat de twee zaken wel eens verband met elkaar kunnen hebben.

Bruce, chef van de motorpolitie, trekt op onderzoek uit en ontdekt in een ocdebericht met het woord ‘maraboe’ een aanwijzing. Heel vreemd. Waar slaat die maraboe op? En zit Bruce wel op het goeie spoor?



Politie Gent en Ballon Media slaan de handen in elkaar met deze publiek-private samenwerking en creëren een gloednieuw stripverhaal over een team van de Gentse politie.

De strip heeft dezelfde naam als de succesvolle televisiereeks 'Flikken', maar met andere personages en nieuwe verhalen. Zo krijgt het Flikkenverhaal een frisse wending.


Bruce, commissaris en hoofd van de gemotoriseerde brigade, is een doorwinterde flik die op de moto Gent in de gaten houdt, en de gepaste maatregelen neemt om orde op zaken te stellen. Hij is altijd goed gezind, en is niet bang van er in te vliegen als zijn job dat vraagt. Door zijn grappige aanpak hebben vriend en vijand dikwijls niet in de gaten hoe intelligent hij situaties kan beoordelen.

Samen met zijn collega's Andrea, Jimena, Willy en Jacob houdt hij de straten van Gent veilig.

Jongeren bereiken met de Flikkenstrip

Politie Gent werkt voor dit project samen met scenarist Zaki (http://www.zaki.be/), tekenaar van dienst Michaël Vincent (http://www.michaelvincent.be/) en de CEO van de uitgeverij Ballon Media, Alexis Dragonetti (http://www.ballonmedia.com/) – alle drie Gentenaars – aan een fictieve stripreeks over een team politiemensen dat binnen het korps van Politie Gent werkt. 


Sinds de aanstelling van burgemeester Daniël Termont wordt er binnen Politie Gent jaarlijks rond een thema gewerkt. Dit thema loopt telkens als een rode draad doorheen de jaarplanning, acties en evenementen. De vorige jaren kwamen diversiteit, senioren en buurtinspecteurs al aan bod. Dit jaar werd gekozen voor “jongeren”, in de ruimste zin van het woord.

De politie komt op heel wat manieren in contact met jongeren. We willen in 2010 de relatie tussen jongeren en de politie positief in de kijker plaatsen. Politiemensen leven ook in de maatschappij en rond de politiejob bestaan nog steeds een heleboel vragen bij kinderen en jongeren. We ontwikkelen nieuwe acties die het vertrouwen van de jongeren in de politie kunnen opkrikken en de dialoog tussen de jongeren en onze diensten kunnen verbeteren.



Educatieve en preventieve acties

De educatieve mogelijkheden van deze stripreeks zijn voor Politie Gent en haar Educatief Centrum van groot belang. Ballon Media heeft binnen de uitgeverij een departement Ballon Kids, dat kinderboeken, activity books en educatieve reeksen uitgeeft.

Met een stripreeks geven aan de jongeren mee dat politiemensen uit de maatschappij komen waarin we dagelijks leven. De fascinatie met de “flikkenjob” zal altijd blijven bestaan en aan de hand van de figuren uit de strip informeren we jongeren vlot over het politiewerk, de maatschappelijke relevantie, preventie, pro-actie, repressie, technieken,…

Het is ondertussen duidelijk dat het onderwijs meer dan vragende partij is (we denken maar aan de vele informatievragen, aanvragen voor rondleidingen en politiebezoeken) voor digitale en visuele informatiebronnen.  De strip zorgt voor een erg innoverende manier om zich tot jongeren (en hun ouders) te richten.