Preventietips

Preventiebrochure
Onze preventiecel heeft enkele preventietips voor senioren gebundeld in een brochure "Veilig uit en thuis". In de brochure vindt u zowel criminaliteitspreventie thuis en op straat, ongevallenpreventie als tips tegen ongevallen in huis. U vindt er eveneens nuttige telefoonnummers en adressen in terug.

Klik hier om de brochure te openen of te downloaden.


Elektrische scooters
Meer en meer senioren verplaatsen zich met elektrische scooters. Helaas zijn de verkeersregels voor deze voortbewegingstoestellen niet steeds duidelijk. Tijdens de nationale seniorenweek maken we graag van de gelegenheid gebruik om bestuurders van elektrische scooters te informeren over de verkeersregels die op hen van toepassing zijn.



Wat we verstaan onder voorbewegingstoestellen?
Bij de voortbewegingstoestellen maken we een onderscheid tussen gemotoriseerde en niet-gemotoriseerde voertuigen:
  • Gemotoriseerd voortbewegingstoestel
    Elk motorvoertuig met twee of meer wielen dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 18 km per uur (vb. elektrische autopeds, segways, elektrische scooters, elektrische rolstoelen of rolwagens voor personen met een beperkte mobiliteit, ...).
  • Niet-gemotoriseerd voortbewegingstoestel
    Elk voertuig dat niet beantwoordt aan de definitie van een rijwiel, dat door de gebruiker of de gebruikers door middel van spierkracht wordt voortbewogen en niet met een motor is uitgerust (vb. skeelers, rolschaatsen, steps, skateboard, éénwieler, rolstoel...).


Welke regels van toepassing zijn op de gebruikers van voortbewegingstoestellen?
Sedert 15 maart 2007 behoren elektrische scooters tot de "gemotoriseerde voortbewegingstoestellen die niet sneller dan 18km/uur rijden".
  • Voor de toepassing van de wegcode worden de gemotoriseerde voortbewegingstoestellen - waartoe de elektrische scoorters behoren - niet gelijkgesteld met motorvoertuigen.
  • Een voortbewegingstoestel dat niet wordt bereden, wordt niet als voertuig beschouwd.

Enkele regels die op de bestuurders van elektrische scooters van toepassing zijn:
  • Hoeven geen houder te zijn van een rijbewijs.
  • Als ze niet sneller dan stapvoets rijden, worden ze niet gelijkgesteld met een bestuurder en moeten ze de regels volgen die op voetgangers van toepassing zijn.
  • Als ze sneller dan stapvoets rijden, moeten ze de regels volgen die op fietsers van toepassing zijn.

Wat de verlichting van de gemotoriseerde voortbewegingstoestellen betreft:
  • Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, moet vooraan een wit of geel licht en achteraan een rood licht worden voorzien. De lichten mogen in één enkel toestel verenigd zijn dat links geplaatst of gedragen wordt.

En verder ook nog:
  • De lading van een voortbewegingstoestel mag niet meer dan 0,50 meter vooraan en achteraan en 0,30 meter aan elke kant uitsteken. De maximum hoogte van zo'n beladen toestel is bepaald op 2,50 meter en de maximum breedte van deze toestellen is bepaald op 1 meter.


Senioren in het verkeer
Senioren lopen, nog meer dan de andere zwakke weggebruikers, een reëel gevaar wanneer ze zich in het verkeer begeven.


Welke maatregelen kunnen getroffen worden om de verkeersveiligheid van senioren te verbeteren?
  • Compenseren vermindering waarnemings - en reactievermogen
    - Bestudeer route
    - Vermijd risicosituaties (voorsorteren, moeilijke kruispunten)
    - Vermijd risicotijdstippen (spitsuren)
    - Rij defensief
    - Neem voldoende tijd voor je verplaatsing
    - Vermijd alcohol
  • Anticipeer het gedrag van anderen
  • Wees assertief/niet-agressief
  • Aanpassingen infrastructuur (taak overheid)
    - Aanpassingen kruispunten
    - Complexe taken indelen in fasen
    - Goede verlichting en contrastrijke markering
  • Technische systemen in de voertuigen
    - Stuurbekrachtiging
    - Automatische versnellingsbak
    - Intelligent Transport Systems (ITS)
  • Educatie en voorlichting


Wat zijn de redenen van de verhoogde kwetsbaarheid  van senioren in het verkeer?
1. Grotere fysieke kwetsbaarheid
  • Bij gelijke botsimpact à ernstiger letsel dan jongere
  • Fietsers/voetgangers = onbeschermde verplaatsingsmodi (nood aan extra bescherming: helm, …)
2. Functiestoornissen
  • Vermindering gezichts- en reactievermogen gezichtsvermogen
    - 80 - 90 % van de informatie
    - vanaf 40 jaar tragere aanpassing aan omstandigheden
    - zijdelings zicht daalt: tunnelvisie
    - inschattingsvermogen vs paradox van de ervaring
  • Problemen bij verdelen aandacht
  • Dementie waarbij motorische achteruitgang, afname spiersterkte, verminderde coördinatie, verminderde aanpassingsvermogen
  • Beoordelingsvermogen mindert met leeftijd
    - reactietijd + beslissingstijd stijgen
    - verkeer : complexe situaties
    - combinatie van zintuigen

Bij welk type verkeersongeval raken senioren het meest betrokken?
  • oudere voetgangers worden vaker aangereden tijdens oversteken
  • oudere fietsers worden vaker aangereden als ze links afslaan
  • oudere chauffeurs worden vaker aangereden aan kruispunten bij een manoeuvre