vrijdag 19 november 2010

Jongeren bereiken met de Flikkenstrip

Politie Gent werkt voor dit project samen met scenarist Zaki (http://www.zaki.be/), tekenaar van dienst Michaël Vincent (http://www.michaelvincent.be/) en de CEO van de uitgeverij Ballon Media, Alexis Dragonetti (http://www.ballonmedia.com/) – alle drie Gentenaars – aan een fictieve stripreeks over een team politiemensen dat binnen het korps van Politie Gent werkt. 


Sinds de aanstelling van burgemeester Daniël Termont wordt er binnen Politie Gent jaarlijks rond een thema gewerkt. Dit thema loopt telkens als een rode draad doorheen de jaarplanning, acties en evenementen. De vorige jaren kwamen diversiteit, senioren en buurtinspecteurs al aan bod. Dit jaar werd gekozen voor “jongeren”, in de ruimste zin van het woord.

De politie komt op heel wat manieren in contact met jongeren. We willen in 2010 de relatie tussen jongeren en de politie positief in de kijker plaatsen. Politiemensen leven ook in de maatschappij en rond de politiejob bestaan nog steeds een heleboel vragen bij kinderen en jongeren. We ontwikkelen nieuwe acties die het vertrouwen van de jongeren in de politie kunnen opkrikken en de dialoog tussen de jongeren en onze diensten kunnen verbeteren.



Educatieve en preventieve acties

De educatieve mogelijkheden van deze stripreeks zijn voor Politie Gent en haar Educatief Centrum van groot belang. Ballon Media heeft binnen de uitgeverij een departement Ballon Kids, dat kinderboeken, activity books en educatieve reeksen uitgeeft.

Met een stripreeks geven aan de jongeren mee dat politiemensen uit de maatschappij komen waarin we dagelijks leven. De fascinatie met de “flikkenjob” zal altijd blijven bestaan en aan de hand van de figuren uit de strip informeren we jongeren vlot over het politiewerk, de maatschappelijke relevantie, preventie, pro-actie, repressie, technieken,…

Het is ondertussen duidelijk dat het onderwijs meer dan vragende partij is (we denken maar aan de vele informatievragen, aanvragen voor rondleidingen en politiebezoeken) voor digitale en visuele informatiebronnen.  De strip zorgt voor een erg innoverende manier om zich tot jongeren (en hun ouders) te richten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten